صفحه نخست » دسته‌بندی نشده » معرفی انواع عسل

معرفی انواع عسل

اشتراک گذاری مطلب:
adavattamin.com انواع عسل

در معرفی انواع عسل می‌توانیم بگوییم به طور کلی عسل‌ها به سه دسته عسل طبیعی ،عسل تغذیه‌ای و عسل تقلبی تقسیم می‌شوند. در این میان دو گروه عسل طبیعی و عسل تغذیه‌ای توسط زنبورها تولید می‌شوند؛ اما عسل تقلبی دست‌ساز انسان است و از ترکیب گلوکز تجاری یا ترکیب کردن آب و شکر به دست می‌آید.

مقایسه عسل طبیعی و عسل تغذیه‌ای

به عسل تولید شده توسط زنبورها که برای تولید آن زنبورها از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه کرده‌اند عسل طبیعی می‌گویند.

تولید عسل تغذیه‌ای زنبوردار برای تولید عسل در حجم بیشتر محلولی از آب و شکر را در داخل و یا کنار کندو می‌گذارد. در این شرایط زنبورها به جای طی کردن مسافت‌های طولانی برای یافتن غذا و خوردن شهد گل‌های مختلف از شربت آب و شکری که زنبوردار برای آنها تدارک دیده است تغذیه می‌کنند درنتیجه به عسلی که در این شرایط تولید میشود  عسل تغذیه‌ای می‌گویند.

در حال حاضر اکثر عسل‌های موجود در بازار جزو عسل‌های تغذیه‌ای محسوب می‌شوند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که عسل تقلبی به عسلی گفته می‌شود که اصلاً توسط زنبور تولید نشده است.

مقایسه قیمت عسل طبیعی و عسل تغذیه‌ای

با توجه به مطالب گفته شده در قسمت قبل متوجه شدیم که در تولید عسل طبیعی زنبورها فقط از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه می‌کنند به همین علت عسلی که در این شرایط تولید می‌شود معمولاً حجم کمی دارد.

در این میان بعضی از زنبورداران که قصد برداشت حجم بیشتری از عسل تولیدی توسط زنبورها را دارند و به دنبال سود بیشتری هستند محلولی از آب و شکر در کنار کندو قرار می‌دهند تا زنبورها از محلول آب و شکر تغذیه کنند و به تولید عسل بپردازند.

قطعاً در این شرایط عسلی که توسط زنبور‌ها تولید می‌شود سه تا چهار برابر بیشتر از حالت طبیعی و معمول است. بنابراین عسل تغذیه‌ای به دلیل اینکه در مقدار حجم بسیار بیشتری تولید می‌شود قطعاً از لحاظ قیمت نیز بسیار ارزان‌تر از عسل طبیعی است؛ اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این نوع عسل قطعاً نمی‌تواند مانند عسل طبیعی سرشار از خاصیت باشد.

متاسفانه اکثر عسل‌هایی که در بازار امروز به اسم عسل طبیعی و با قیمت پایین به فروش می‌رسند عسل تغذیه‌ای هستند و به دلیل اینکه قیمت عسل طبیعی بسیار بالاتر و چند برابر قیمت عسل تغذیه‌ای است برای زنبورداران از لحاظ اقتصادی چندان به‌صرفه نیست که عسل طبیعی تولید کنند.

نکته مهم قابل ذکر این است که قیمت عسل طبیعی وقتی حائز اهمیت می‌شود که شما در بازار با عسل‌هایی با قیمت‌های متفاوت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان تا کیلویی ۵۰۰ هزار تومان مواجه می‌شوید که همگی نیز ادعا می‌کنند عسل طبیعی هستند.

اساس قیمت‌گذاری بر عسل طبیعی

در قسمت‌های بالا اشاره کردیم انوع عسل در قیمت آن تاثیر بسیار زیادی دارد و اگر عسل طبیعی باشد به مراتب قیمت بالاتری نیز دارد؛ اما در بین عسل‌های طبیعی نیز قیمت‌گذاری به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد .

گلهایی که زنبورها از آن تغذیه کرده‌اند

منطقه‌ای که کندوی عسل در آن قرار دارد و نوع گل‌ها و گیاهانی که زنبورها از آن تغذیه می‌کنند در قیمت‌گذاری عسل طبیعی اثرگذار است.

در شرایطی که ززنبوردارها کندوها را در مناطقی قرار دهند که با پوشش گیاهی کمیابی پوشیده شده باشد، قیمت عسل تولید شده توسط زنبورها نیز افزایش پیدا می‌کند.

به طور مثال عسل رازیانه نسبت به انواع عسل‌های دیگر کمیاب‌تر است و به همین علت قیمت نسبتاً بالایی نیز دارد.

عطر و طعم عسل

یکی از موارد بسیار مهم برای مشتریان در هنگام خرید انواع عسل عطر و طعم عسل است. ممکن است نوعی از عسل دارای میزان قند پایین باشد ولی در عین حال خوشمزه و خوش‌عطر نباشد. بنابراین این مورد می‌تواند روی قیمت آن تاثیرگذار باشد.

میزان ساکارز موجود در عسل

به طور کلی می‌توان گفت هرچه میزان ساکارز یا اصطلاحاً قند موجود در عسل کمتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است.

بنابراین میتوان چنین نتیجه گرفت که یکی از موارد تعیین‌کننده قیمت عسل میزان ساکارز آن است.

عرضه و تقاضا

در بازار خرید و فروش کالاهای مختلف میزان عرضه و تقاضا جز عواملی محسوب می‌شود که تاثیر بسیار زیادی روی قیمت تمامی کالاها دارد. در این میان عسل نیز از این قاعده مستثنا نیست. به طور کلی زمانی که میزان تقاضا برای یک محصول زیاد باشد طبیعتاً قیمت آن محصول نیز بالا می‌رود. زمانی که تقاضا برای یک محصول کم باشد قیمت آن محصول نیز کاهش می‌یابد و همانطور که گفتیم در مورد عسل نیز این موضوع صادق است.

برای مثال زنبورداری که شناخته‌شده است و مشتریان زیادی دارد ممکن است عسل خود را با قیمت بالاتری نیز عرضه کند. اما در مقابل زنبورداری که کسی او را نمی‌شناسد و مشتری چندانی ندارد مجبور است برای جذب مشتری و فروش بیشتر، قیمت عسل خود را کاهش دهد.

با وجود تمامی مطالب گفته‌شده درباره اساس قیمت‌گذاری برعسل طبیعی، باید بگوییم که متاسفانه قیمت عسل طبیعی استاندارد مشخصی ندارد فقط می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم که عسل را با قیمت خیلی پایین نخرید؛ زیرا اگر تقلبی هم نباشد به احتمال زیاد عسل تغذیه‌ای است.

ویژگی‌های ظاهری یک عسل باکیفیت

شاید مطلبی را که الان برای شما بازگو می‌کنیم باعث تعجب شما شود؛ اما باید بگوییم که هیچ کدام از ویژگی‌های ظاهری عسل مانند عطر، رنگ، طعم، رقیق یا سفت بودن عسل و… نمی‌تواند دلیلی بر کیفیت خوب عسل باشد.

 برای مثال ممکن است عسلی کاملاً طبیعی باشد . میزان ساکارز موجود در آن نیز بسیار پایین باشد؛ اما طعم و عطر خوب و موردپسندی نداشته باشد . این مسئله به خاطر نوع گل‌ها و گیاهانی است که زنبور از آنها تغذیه کرده است.

در طرف مقابل ممکن است عسلی تقلبی باشد؛ اما طعم، عطر و رنگ خوبی داشته باشد و این مسئله به خاطر استفاده از اسانس‌ها و رنگ‌های تقلبی است.

گاهی بعضی از مردم چنین فکر می‌کنند که عسل طبیعی حتماً باید پررنگ و یا غلیظ باشد. باید به شما بگوییم این تفکر نیز کاملاً اشتباه است. زیرا همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم عسل‌های طبیعی نیز انواع مختلفی دارند که با همدیگر متفاوت هستند. بعضی ازانواع عسل‌های طبیعی کمرنگ و بعضی پررنگ هستند، بعضی از آن‌ها غلیظ و بعضی دیگر رقیق هستند. ویژگی‌های گفته‌شده همگی به مناطقی که کندوها در آنجا قرار دارند . نوع گیاهانی که زنبورها از آنها تغذیه کرده‌اند و میزان رطوبت عسل‌ها بستگی دارد.

 با توجه به مطالب گفته شده به شما پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد برای سنجش خوب بودن و باکیفیت بودن یک عسل تنها به ویژگی‌های ظاهری آن از جمله رنگ، بو، غلظت و… توجه نکنید.

چطور میتوان از طبیعی بودن یک عسل مطمئن شد؟

آزمایش عسل در آزمایشگاههای معتبر تنهاترین راه و روش قطعی برای تشخیص طبیعی بودن عسل است. در این نوع آزمایش فاکتورهای مختلف عسل مانند میزان ساکارز، دیاستاز و یا پرولین عسل مشخص می‌شود . بر اساس این فاکتورها می‌توان نتیجه‌گیری کرد که عسل طبیعی است یا خیر.

به طور معمول میزان درصد ساکارز موجود در عسل تغذیه‌ای به علت تغذیه زنبورها از آب و شکر بالا است.

عسل تقلبی نیز از ترکیب گلوکز تجاری و آب و رنگ خوراکی به دست می‌آید و ترکیب مواد تشکیل دهنده آن اصلاً مثل عسل طبیعی نیست و میزان دیاستاز آن صفر می‌باشد.

برای سفارشات عمده خود با ما تماس بگیرید.

0
    0
    لیست خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه